
Organizacja pracy zdalnej
Do tej pory praca zdalna była dodatkiem do pracy w biurze. Często była pewną formą zachęty dla pracownika. Teraz z powodu nadal trwającej pandemii wielu z nas wysłano na tzw. home office. Lecz nie wszyscy potrafią poradzić sobie z tym systemem pracy. Kluczem jest odpowiednia organizacja. Poniżej parę metod planowania pracy zdalnej.
W związku z obecnym stanem epidemiologicznym, dużo korporacji zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka pracowników, którzy nie mieli uprzednio doświadczenia z takim systemem pracy, skuteczne zaplanowanie czasu jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ wymaga od nich dostosowania się do kilku nowych reguł.
Jak stworzyć funkcjonalne miejsce do pracy w mieszkaniu?
Najpierw trzeba znaleźć sobie wygodne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest gabinet przeznaczony tylko do niej. Aczkolwiek nie w każdym mieszkaniu jest to wykonalne. Czasami posiadamy tylko kilka metrów kwadratowych przestrzeni na ustawienie biurka bądź stolik i to również się sprawdzi. Istotne jest natomiast to, aby strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Obowiązkowo trzeba też zadbać o oświetlenie, by w miarę możliwości było naturalne.
Jak niewielkim kosztem zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie posiadasz na wyposażeniu mieszkania wygodnego biurka czy krzesła to zalecamy rozważyć jego kupno od znajomych czy też sprawdzić lokalne ogłoszenia o sprzedaży na Facebooku.
Praktyczne planowanie dnia pracy
W czasie pracy w domu ważna jest samodyscyplina i zaangażowanie w realizowaniu zadań. Powinniśmy działać tak samo, jak podczas pracy w firmie. W przypadku, jeśli nasze godziny pracy są elastyczne, to polecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Trzeba mieć na uwadze, by w ciągu godzin pracy nie planować domowych obowiązków. Dobrą metodą na zwiększenie koncentracji się na pracy jest zablokowanie powiadomień z mediów społecznościowych oraz korzystanie z techniki Pomodoro, polegającej na 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową odpoczynkiem pomiędzy kolejnymi czynnościami.
Home office a dress code
Cały dzień przesiedziany w dresie pomimo, że brzmi świetnie, może mieć złe oddziaływanie na terminowe wypełnianie obowiązków. Codzienny ubiór może być na tyle wygodny, że będzie wywoływać rozleniwienie. Aby temu zapobiec warto zadbać o swój wygląd, szczególnie jeżeli w godzinach pracy zdarzają się konsultacje przez internet. Poczujemy się wtedy pewniej.
Utrzymanie relacji między współpracownikami
W przypadku przejścia na zmiany pracy na home office znikają ceremoniały biurowe jak poranne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście na obiad czy dojazd. Do zachowania koleżeńskich stosunków ze współpracownikami warto wykorzystać darmowych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności porozmawiania równocześnie z większą grupą pracowników, łatwiejsze będzie spotkanie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Jeżeli odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z kolegami z pracy także tematów osobistych. W pracy zdalnej niezwykle ważne jest zachowanie komfortu mentalnego, szczególnie kiedy nieczęsto spotykamy ze znajomymi.